Frequently Asked Questions

Heb je het antwoord op jouw vraag nog niet gevonden? Dan kunnen wij jou misschien een oplossing bieden a.d.h.v. van deze lijst met veelgestelde vragen. 

Vind in deze lijst snel jouw vraag:

Ik wil walkie talkies huren:

Ik huur walkie talkies bij Walkies4Events:

Ik wil walkie talkies/accessoires kopen:

Waarom walkie talkies gebruiken in plaats van gsm's of smartphones? 

Indien je tijdens jouw evenement gebruik maakt van een gsm of smartphone, dan kunnen de gesprekskosten hoog oplopen doordat je iedereen (met eventueel andere providers) apart moet opbellen. Daarnaast zijn de gsm-masten tijdens evenementen vaak zwaar belast door de bezoekers, waardoor je jouw medewerkers niet meer kan bereiken bij overbelasting. Verder is het ook zo, dat je met een walkie talkie in 1 gesprek meteen een hele groep mensen kan bereiken, wat zorgt voor een efficiënte en snelle communicatie. Tenslotte is het gebruik van een gsm of smartphone in luidruchtige omgevingen vaak een verhaal zonder goede afloop. 

Dankzij het radiocommunicatieverhaal omzeil je al deze beperkingen. Klik hier voor meer informatie over onze service.

 

Waarom is deze oude technologie nog steeds zo actueel?

Kevin Van der Straeten, reporter van eventplanner.tv, vraagt zich af waarom deze oude technologie nog steeds zo actueel is. "Wat doe je bij crisissituaties en hoe gebruik je walkie talkies correct zodat je communicatie niet in de soep draait?" De zaakvoerder van Walkies4Events, Dieter Jacobs, is de geknipte man om op deze vraag te beantwoorden. Door zijn jarenlange ervaring in de verhuur en verkoop van walkie talkies én door het crisismanagen op verschillende festivals, kan hij in dit filmpje alles vertellen over radiocommunicatie op events.

 

Welk type walkie talkie past het beste in mijn situatie?

Wij beschouwen radiocommunicatie steeds als maatwerk. Wij willen er immers voor zorgen dat de communicatie, op ieder evenement afzonderlijk, vlot verloopt zonder dat je teveel betaalt voor zaken die je misschien niet nodig hebt. Bij het opstellen van een offerte houden we dan ook steeds rekening met het benodigde zendbereik (maximale afstand tussen de walkie talkies) en het type locatie waar jouw evenement plaatsvindt. 

Om reeds een eerste indicatie te krijgen van wat je nodig zou hebben, kan je hier informatie vinden over ons aanbod. Als je niet precies vindt wat je zoekt, kan je ons steeds vrijblijvend contacteren voor meer informatie. 

 

Waarom moet ik de locatie, waar ik de walkie talkies zal gebruiken, doorgeven? 

Het is erg belangrijk dat wij vooraf een goed beeld krijgen van de locatie waar je de walkie talkies zal gebruiken. Zo kunnen wij steeds proactief anticiperen op mogelijke storingen of hindernissen die jouw radiocommunicatie zouden kunnen bemoeilijken. Denk maar aan het gebruik in de wagen (kooi van Faraday), in nieuwe moderne gebouwen (nieuwste bouw- en isolatietechnieken), in bossen (bomen), ... 

 

Wat is het zendbereik van een walkie talkie?

In principe geldt bij vergunningsvrije walkie talkies het volgende: als je jouw radiocommunicatiepartner in rechte lijn kan zien staan, zou het bereik in ideale omstandigheden tot 3km moeten dragen. Maar het zendbereik van een walkie talkie is daarnaast ook afhankelijk van verschillende belangrijke factoren: 

  • De locatie: radiostralen kunnen worden gehinderd door de bebouwing (metaal, beton en gelaagd glas) en de bebossing in de omgeving.
  • Het type walkie talkie: toestellen met een zendvergunning hebben automatisch een groter bereik dan vergunningsvrije walkie talkies. Bij vergunde toestellen kan het zendbereik nog eens versterkt worden met behulp van een extra repeater

Bij het opstellen van een offerte houden we dan ook steeds rekening met het door jou opgegeven type locatie om storingen proactief te vermijden. Indien er toch nog twijfel zou bestaan, is het ook steeds mogelijk om vooraf door ons een dekkingsberekening te laten uitvoeren

 

Hoe/Wanneer/Waar/Waarom moet ik een zendvergunning aanvragen?

Het netwerk van vergunningsvrije radiofrequenties zit behoorlijk vol, waardoor het dus makkelijk kan gebeuren dat ook anderen in de buurt jouw 'onvergunde' frequenties gebruiken. Dan hoor je op jouw kanaal ook berichten van een externe leverancier, van een plaatselijke winkel of van een particuliere gebruiker in de buurt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Bij een vergunde verbinding krijg je een aantal eigen frequenties die alleen voor jouw evenement mogen gebruikt worden. Dus: geen hinder van andere zenders en geen ongewenste luisteraars.

Het begeleiden bij het invullen van de vergunningsaanvraag zit inbegrepen in de huurprijs van de vergunde toestellen. Het BIPT (Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie) zal de vergunning rechtstreeks aan jou factureren.

Opgelet: een vergunning krijgen duurt even! De aanvraag moet minstens 10 werkdagen op voorhand gebeuren bij het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie of BIPT. Vergund zenden voor last-minute opdrachten is mogelijk, maar dan rekent het instituut een extra kost aan voor de versnelde procedure. 

Opgelet: Wij verzoeken onze klanten uitdrukkelijk om de BIPT-stikkers NIET op onze toestellen te kleven!

 

Hoeveel kost een zendvergunning?

Deze prijzen variëren van jaar tot jaar. Bij het opstellen van jouw offerte voor de huur van vergunde walkie talkies, geven wij jou reeds een indicatie van wat de zendkosten zullen bedragen. Deze kosten worden rechtstreeks aan jou gefactureerd door het BIPT. 

 

Kan ik een bestaande zendvergunning uitbreiden?

Heeft één van de organisatoren reeds een actieve zendvergunning bij het BIPT? Dan is het inderdaad mogelijk om deze zendvergunning uit te breiden. We willen jou er echter op wijzen dat hier heel wat bijkomende administratie (en kosten) aan te pas komt en deze procedure vaak lang duurt. Daarom is het vaak gemakkelijker om vergunde toestellen met een aparte zendvergunning bij ons te huren. Wij regelen in dat geval samen met jou de zendvergunning.

 

Werken walkie talkies ook in het buitenland?

Vergunningsvrije toestellen kan je overal in Europa vrij gebruiken.

Indien je gebruik wenst te maken van vergunde walkie talkies omwille van het grotere zendbereik, dan moet je beroep doen op de buitenlandse zendvergunningsinstanties. Hieraan hangt heel wat administratie vast.

De oplossing voor een groter zendbereik in het buitenland, is het gebruikmaken van onze SIM Trunktoestellen. Dit zijn walkie talkies die werken via het gsm-netwerk en hierdoor ook overal ter wereld ingezet kunnen worden. 

 

In welk type situaties werken walkie talkies niet optimaal? 

  • In de wagen: Aangezien de auto een kooi van Faraday is, geraken de radiostralen zeer moeilijk naar buiten en omgekeerd. Om het zenden in de auto toch mogelijk te maken, kan je gebruik maken van een vergunde walkie talkie met een buitenantenne
  • In een tunnel: In principe werken vergunningsvrije walkie talkies niet in een tunnel. Wel is het mogelijk om na een positieve dekkingsberekening vergunde walkie talkies in te schakelen in combinatie met repeaters
  • In een grot: In het geval van speleologie, is het gebruik van walkie talkies niet mogelijk. 
  • In nieuwe gebouwen: In de nieuwste moderne gebouwen worden de radiostralen vaak gehinderd door metaal, beton en gelaagd glas. Het kan dus zijn dat je jouw radiocommunicatiepartner perfect ziet staan, maar dat de toestellen niet optimaal werken. Het is dus belangrijk om dit type locatie ook te vermelden bij het aanvragen van een offerte zodat wij samen met jou een goede oplossing kunnen vinden. 
  • In een kelder: We kunnen niet vooraf met zekerheid zeggen of walkie talkies al dan niet zullen werken in de kelder. Om dit te testen, kan je door ons een indoordekkingsberekening laten uitvoeren

 

Welke services zijn in de huurprijs inbegrepen?

Het materiaal dat je bij Walkies4Events huurt, is steeds gebruiksklaar:

  • Alle batterijen zijn vooraf voor jou opgeladen
  • Wij voorzien altijd voldoende opgeladen reservebatterijen
  • Bij een verhuur langer dan 1 dag, leveren we steeds snelladers mee
  • Bij ieder toestel kan je steeds rekenen op 1 gratis accessoire (microluidspreker, oortje of lichtgewicht headset)
  • Voor het gebruik in luidruchtige omgevingen, kan je tegen een faire huurprijs ook Heavy Duty headsets bij ons huren
  • In het geval van vergunde toestellen, begeleiden wij jou bij het aanvragen van de zendvergunning bij het BIPT 

Daarnaast kan je ook steeds rekenen op non-stop ondersteuning van onze radiocommunicatieprofessionals (7 dagen op 7). 

 

Verandert de huurprijs naarmate ik meer/langer walkie talkies huur?

Het is inderdaad zo dat je naarmate je meer en/of langer walkie talkies huurt, ook een betere prijs krijgt. Aarzel dus zeker niet om een offerte aan te vragen. 

 

Krijg ik bij de huur van walkie talkies steeds een lader mee?

Bij een verhuur langer dan 1 dag, krijg je steeds voldoende snelladers mee om jouw toestellen op te laden. De capaciteit van de batterijen is namelijk groot genoeg om de toestellen een volledige dag (18 uur) te kunnen gebruiken. Daarnaast krijg je standaard bij iedere verhuur voldoende reservebatterijen mee. 

 

Kan ik bij jullie ook accessoires (microluidspreker, oortje, headset) voor walkie talkies apart huren?

Bij iedere verhuur van walkie talkies, leveren wij per toestel standaard 1 gratis accessoire (microluidspreker, oortje of lichtgewicht headset) mee. Indien je bij de huur van toestellen toch meer accessoires zou wensen, is het mogelijk om deze aan een faire prijs van €2 per stuk per dag bij te huren. 

Had je graag alleen accessoires gehuurd? Ook dat is mogelijk. Vraag hier vrijblijvend jouw offerte aan.

 

Wanneer kan ik het gehuurde materiaal ophalen/inleveren?

In principe mag je het materiaal één werkdag voor de effectieve huur bij Walkies4Events in Kontich afhalen en één werkdag na de effectieve huur het materiaal terug inleveren, binnen de kantooruren.  

Indien jouw evenement in het weekend plaatsvindt, gelden vrijdag en maandag respectievelijk als ophaal-/en inlevermomenten. Bij feestdagen volgen wij ditzelfde principe. 

 

Wat als de voorgestelde ophaal- en inleverdata niet passen in mijn agenda? 

Indien de voorgestelde ophaal- en inlevermomenten niet passen in jouw planning, zijn er drie mogelijkheden:

  1. Je voorziet iemand (collega of koerierdienst op eigen initiatief) die het materiaal in jouw plaats kan komen ophalen en/of terugbrengen, zodat deze data niet overschreden worden. 
  2. Je betaalt extra huur voor de dagen dat je het materiaal langer bij je houdt, tot op het moment dat je het materiaal terug bij ons binnenbrengt. 
  3. Je vermeldt bij de aanvraagprocedure van de offerte dat je graag van onze leverdiensten gebruik zou maken.

 

Kan ik beroep doen op levering en/of ophaling door een koerierdienst?

Dat is zeker mogelijk. Je kan bijvoorbeeld beroep doen op een eigen koerierdienst die het materiaal in jouw naam transporteert, maar het is ook mogelijk om bij het aanvragen van een offerte beroep te doen op onze leverdiensten. Wij regelen het transport dan voor jou, tegen betaling. 

 

Waarom moet ik een waarborg betalen?

Wanneer je walkie talkies bij ons huurt, ben je op stap met professionele (en dus dure) toestellen. Voor ons vormt de waarborg dus een garantie dat we bij eventuele beschadigingen of verdwijningen van materiaal dit in rekening kunnen brengen. 

De waarborgsom (€100,00 per toestel) krijg je vanzelfsprekend volledig terug, wanneer er zich geen beschadigingen of verdwijningen van materiaal voordoen. 

Naast de waarborgsom dien je ook de huurprijs van het materiaal te betalen. Dit kan samen met de betaling van de waarborg. Je kan er eventueel ook voor kiezen om de huur met de waarborg te laten verrekenen. Na het inleveren van de toestellen krijg je dus het verschil van de waarborg en het huurbedrag terug.  

 

Wanneer moet ik de waarborg betalen?

De betaling van de waarborg (en eventueel de huur) dient vooraf te gebeuren via overschrijving, of bij afhaling van het materiaal via bancontact, visa of cash. Wanneer de waarborg niet is betaald, kunnen we het materiaal ook niet met jou meegeven. 

 

Op welk rekeningnummer moet ik de waarborg betalen?

Rekeningnummer IBAN BE61 0688 8913 0117 (BIC: GKCCBEBB).

Alle betaalgegevens vind je ook steeds terug op de door ons doorgemailde opdrachtbevestiging. 

 

Kan ik ook een verzekering afsluiten in plaats van een waarborg te betalen?

Je kan er voor kiezen om het materiaal bij een verzekeringsmaatschappij naar keuze te verzekeren. In dit geval moet er in de polis specifiek vermeld staan dat het om ons materiaal gaat (expliciete vermelding van 'walkie talkies met toebehoren') en moet het te verzekeren bedrag gelijk zijn aan de totale waarde van het materiaal dat we met jou meegeven. De totale waarde rekenen we voor je uit. Tenslotte vragen we jou dan een kopie van deze polis naar ons toe te mailen. 

Opgelet: De kosten van de verzekeringsmaatschappij krijg je niet terug, de aan ons gestorte waarborg natuurlijk wel. We laten aan jou dus de keuze.

 

Welke betaalmiddelen zijn mogelijk bij Walkies4Events?

Vooraf: via overschrijving op ons rekeningnummer IBAN BE61 0688 8913 0117 (BIC: GKCCBEBB). 

Bij Walkies4Events: cash, via bancontact of Visa.

Opgelet: Reserveringen met Visa zijn niet mogelijk.

 


IK HUUR WALKIE TALKIES BIJ WALKIES4EVENTS

Ik ben het niet gewend om met walkie talkies te werken. 

In het onderstaande filmpje leggen we kort en bondig de voornaamste radiocommunicatieprocedures uit. 
 

 

Kan ik jullie ook tijdens mijn evenement (buiten de kantooruren) bereiken?

Aangezien de interne communicatie op jouw evenement enorm belangrijk is, zijn wij 7 op 7 bereikbaar voor eventuele bezorgdheden op het nummer 03 449 89 80. 

Indien er iets niet naar behoren werkt en je hebt voldoende reserve, vragen we je om dit materiaal te markeren en het defect te melden bij het terugbrengen. Dit vereenvoudigt voor ons het opsporen van het defecte materiaal. 

 

Hoe verwissel ik de Kenwood TK3401D om van digitaal naar analoog en omgekeerd?

Walkies4Events - FAQ veelgestelde vragen - omschakelen van analoog naar digitaal - omschakelen van digitaal naar analoog - Kenwood TK3401DDigitale en analoge walkie talkies kunnen niet samenwerken. Daarom is het bij de digitale walkie talkie TK3401 ook mogelijk om een analoge stand te activeren, zodat het nog steeds met andere gewone analoge walkie talkies kan communiceren. Hoe je deze stand aan en af kunt zetten vind je hier:

  1. Zet het toestel aan door middel van de draaiknop rechts bovenaan het toestel. 
  2. Druk enkele seconden op de middelste knop aan de linkerzijkant van de walkie talkie. Je hoort een geluidssignaal en ziet het lampje bovenaan het toestel veranderen naar blauw (dan staat de walkie talkie in de digitale stand) of naar oranje (dan staat de walkie talkie in de analoge stand)
  3. Communiceren maar!

 

De walkie talkies werken niet optimaal. Waaraan kan dit liggen? 

Er zijn een aantal stappen die je reeds kan overlopen en makkelijk op te lossen zijn, alvorens ons te contacteren:

  • Zit bij een vergunde walkie talkie de antenne goed vastgedraaid op het toestel? 
  • Mis je regelmatig oproepen? Stel het volume van je toestel niet te laag in en laat het daarna zo.
  • Heb je last van een andere storingsbron? Dit kan je zien als de groene LED oplicht en je hoort niets. Druk in dat geval op het onderste knopje onder de PTT-knop om zo te achterhalen wie het is. Als het BIPT aanwezig is kunnen zij ook helpen in het zoeken naar de storing. 
  • Ondervind je een storend geluid? Door een tekort aan radiodiscipline kan het gebeuren dat iemand een andere persoon wil onderbreken en begint te zenden. Door deze dubbele zending kan een storend geluid optreden. Wacht dus steeds tot de anderen uitgesproken zijn. 
  • Staan de toestellen op hetzelfde kanaal afgesteld? Walkie talkies kunnen niet met elkaar communiceren wanneer ze niet op hetzelfde kanaal afgesteld staan. Je kan dit instellen met behulp van de draaiknop met cijfers bovenaan de walkie talkie.
  • Staan beide toestellen in analoge of digitale modus? Walkie talkies kunnen niet met elkaar communiceren wanneer de ene in analoge stand staat en de andere in digitale stand. Zie 'Hoe verwissel ik de Kenwood TK3401D om van digitaal naar analoog en omgekeerd?'.
  • Bevind je je aan de rand van het zendbereik? Afhankelijk of je met analoge of digitale walkie talkies werkt, kan het een verschil maken wanneer je je een (paar) meter verplaatst in de richting van de andere radiocommunicatiegebruiker. Hierdoor zal je minder ruis waarnemen bij analoge toestellen, of meteen een duidelijk geluid waarnemen bij digitale toestellen. 
  • Bevind je je in een bosrijk of bebouwde omgeving? Dan kan het zijn dat de radiostralen gehinderd worden door bomen, beton, metaal of gelaagd glas. In dat geval is het zendbereik sterk beperkt. Vergeet dus zeker niet bij het aanvragen van de offerte, om te vermelden om welk type locatie het gaat. 
  • Bevind je je in een nieuw en modern gebouw? Dan is het mogelijk dat de radiostralen gehinderd worden door beton, metaal en/of gelaagd glas waardoor het zendbereik sterk beperkt is. Vergeet dus zeker niet bij het aanvragen van de offerte, om te vermelden om welk type locatie het gaat.
  • Merk je dat je onbewust voortdurend aan het zenden bent? Dit kan liggen aan een slecht contact van het oortje. Onze toestellen zijn hiervoor beveiligd door TOT (Time Out Timer). Dit wil zeggen dat het toestel na 60 seconden het zenden zal stoppen, met een verwittiging (3 korte biepjes) van 10 seconden op voorhand. In dat geval controleer je eerst of de PTT-knop niet toevallig lang ingedrukt was. Als dat niet zo is, kan je best het oortje vervangen. 
  • Indien de slechte ontvangst slechts bij 1 toestel is, gelieve dan dit toestel te markeren en het toestelnummer aan ons door te geven. 

 

Walkies4Events - FAQ veelgestelde vragen - correct aansluiting accessoires op walkie talkies Hytera - kabel naar bovenDe accessoires werken niet optimaal. Waaraan kan dit liggen?

Het kan steeds gebeuren dat een accessoire het tijdens jouw evenement begeeft. Toch zijn er een aantal stappen die je eerst kan overlopen alvorens er zeker van te zijn dat het accessoire echt kapot is: 

  • Voor de werking van het accessoire is het erg belangrijk dat je het correct aansluit op de walkie talkie. De kabel van het accessoire moet bij de aansluiting steeds bovenaan zijn. 
  • Gebruik je een in-ear oortje tijdens een zwoele en warme dag? Dan kan het zijn dat er zich een belletje vormt in het transparante buisje. Je kan dit verhelpen door het transparante stukje even te verwijderen van de rest van het oortje en hierdoor droge lucht (perslucht) te blazen. Indien je het buisje uitblaast door middel van jouw eigen adem, dan is het probleem slechts tijdelijk verholpen. Door het vocht in de ademhaling kan er zich na een tijdje namelijk een nieuw belletje vormen. 
  • Het kan ook zijn dat de connector van de accessoire of van het toestel wat vuil is. Je kan deze zachtjes schoonmaken door middel van een vochtig doekje of het accessoire eventueel testen op een andere walkie talkie.
  • Gebruik je een Heavy Duty headset? Dan is het belangrijk voor de verstaanbaarheid, dat de micro in verticale stand dicht tegen de mond gehouden wordt. 
  • Gebruik je een Heavy Duty headset met een PTT-knop (Press To Talk)? Dan moet je de PTT-knop van de headset gebruiken in plaats van de PTT-knop van de walkie talkie. 

 

Hoe lever ik het materiaal terug in bij Walkies4Events?

In het onderstaande filmpje vind je terug hoe we het materiaal graag terug bij ons in Kontich ontvangen. 

Komt aan bod in dit filmpje: de scancode, de in-ears, het opladen en het oprollen van de oortjes. 
 

 


IK WIL WALKIE TALKIES/ACCESSOIRES KOPEN

Hoe weet ik welke walkie talkie het beste bij mijn communicatie-uitdaging past?

Wij beschouwen radiocommunicatie steeds als maatwerk. Wij willen er immers voor zorgen dat de communicatie in jouw situatie vlot verloopt zonder dat je teveel betaalt voor zaken die je misschien niet nodig hebt. Bij het opstellen van een offerte houden we dan ook steeds rekening met het nodige zendbereik (maximale afstand tussen de walkie talkies) en het type locatie waar je de toestellen wil gebruiken. 

Om reeds een eerste indicatie te krijgen wat best bij jouw noden past, kan je hier informatie vinden over ons aanbod. Als je niet precies vindt wat je zoekt, mag je ons steeds vrijblijvend contacteren voor meer informatie. 

 

Kan ik bij jullie ook accessoires voor walkie talkies kopen?

Voor ieder toestel dat we in ons gamma aanbieden, verkopen we ook bijhorende accessoires. Je bent niet verplicht om bij aankoop van een toestel een accessoire aan te kopen en omgekeerd. 

Klik hier voor meer informatie over ons aanbod accessoires.

 

Kan ik bij jullie ook ASTRID-accessoires kopen?

Speciaal voor de hulpdiensten, verkopen wij accessoires voor de toestellen die actief zijn op het ASTRID-netwerk. Dit betreft oortjes, microluidsprekers, draagtassen en clickfast-systemen, die geschikt zijn voor de toestellen van Nokia EADS, Motorola en Sepura. 

Klik hier voor meer informatie over ons aanbod ASTRID-accessoires.

 

Werken mijn oudere toestellen samen met de nieuwe Kenwood TK3401D?

Deze walkie talkies zijn met zijn voorgangers TK3101 Pro-talk, TK3201 Pro-talk en TK3301 Pro-talk perfect door elkaar te gebruiken . De kanaalindeling en de toonslotcodes zijn immers gelijk gebleven. 

Klik hier voor meer informatie over de Kenwood TK3401D.