Veelgestelde vragen - FAQ

Rubriek 1: Ik ben geïnteresseerd om walkie talkies te huren

 

Rubriek 2: Ik wil graag een offerte aanvragen voor het huren van walkie talkies

  • Waarom wordt er naar de locatie van mijn evenement gevraagd? - lees hier meer... 
  • Welke services zijn in de huurprijs van walkie talkies inbegrepen? - lees hier meer...
  • Is de huurprijs afhankelijk van het aantal walkie talkies of dagen dat ik huur? - lees hier meer...
  • Welke betaalmiddelen zijn mogelijk bij Walkies4Events? - lees hier meer...

 

Rubriek 3: Ik wil graag meer informatie over het aanvragen van een zendvergunning

 

Rubriek 4: Ik huur walkie talkies maar heb nog enkele vragen

  • Kan ik jullie ook tijdens mijn evenement (buiten de kantooruren) bereiken? - lees hier meer...
  • Hoe verwissel ik de Kenwood TK-3401D om van digitaal naar analoog en omgekeerd? - lees hier meer...
  • De walkie talkies werken niet optimaal. Waaraan kan dit liggen? - lees hier meer...
  • De accessoires werken niet optimaal. Waaraan kan dit liggen? - lees hier meer...
  • Werken mijn oudere toestellen samen met de nieuwe Kenwood TK-3401D? - lees hier meer...

 

Rubriek 5: Ik wil walkie talkies/accessoires kopen

Waarom walkie talkies gebruiken in plaats van gsm's of smartphones? 

Indien je tijdens je evenement gebruik maakt van een gsm of smartphone, dan kunnen de gesprekskosten hoog oplopen doordat je iedereen (met eventueel andere providers) apart moet opbellen. Daarnaast zijn de gsm-masten tijdens evenementen vaak zwaar belast door de bezoekers, waardoor je de medewerkers niet meer kan bereiken bij overbelasting. Verder is het ook zo dat je met een walkie talkie in 1 gesprek meteen een hele groep mensen kan bereiken, wat zorgt voor een efficiënte en snelle communicatie. Tenslotte is het gebruik van een gsm of smartphone in luidruchtige omgevingen vaak een verhaal zonder goede afloop. 

 

Waarom is deze oude technologie nog steeds zo actueel?

Kevin Van der Straeten, reporter van https://www.eventplanner.be/tv/813_alles-wat-je-moet-weten-over-radio-communicatie-op-je-evenement.html?utm_source=eventplanner&utm_medium=newsletter, vraagt zich af waarom deze oude technologie nog steeds zo actueel is. "Wat doe je bij crisissituaties en hoe gebruik je walkie talkies correct zodat je communicatie niet in de soep draait?" De zaakvoerder van Walkies4Events, Dieter Jacobs, is de geknipte man om op deze vraag te beantwoorden. Door zijn jarenlange ervaring in de verhuur en verkoop van walkie talkies én door het crisismanagen op verschillende festivals, kan hij in dit filmpje alles vertellen over radiocommunicatie op events.

 

Welk type walkie talkie past het beste in mijn situatie?

Wij beschouwen radiocommunicatie steeds als maatwerk. Wij willen er immers voor zorgen dat de communicatie vlot verloopt zonder dat je teveel betaalt voor zaken die je misschien niet nodig hebt. Bij het opstellen van een offerte houden we dan ook steeds rekening met het benodigde zendbereik (maximale afstand tussen de walkie talkies) en het type locatie waar het evenement plaatsvindt. 

Om een idee te krijgen van het type walkie talkie dat je nodig zou hebben, kan je hier informatie vinden over ons aanbod. Je kan ons natuurlijk ook vrijblijvend contacteren voor meer informatie. 

 

Hoe ver kan een walkie talkie zenden?

Lees ook het blog artikel "WOW! Een walkie talkie die tot 10 km ver zendt!".

Het zendbereik van een walkie talkie hangt van verschillende belangrijke factoren af:  

Bij het opstellen van een offerte houden we dan ook steeds rekening met het benodigde zendbereik en het type locatie om te anticiperen op mogelijk storingen. Indien nodig voeren we zelfs dekkingsberekeningen uit om de werking van ons materiaal te kunnen garanderen.

 

Werken walkie talkies ook in het buitenland?

 

In welk type situaties werken walkie talkies niet optimaal? 

  • In nieuwe gebouwen: In de nieuwste moderne gebouwen worden de radiostralen vaak gehinderd door metaal, beton en gelaagd glas. Het kan dus zijn dat je de medewerker die je wilt bereiken perfect ziet staan, maar dat de toestellen niet goed werken. Daarom is het belangrijk om het type locatie aan ons mee te delen. Dan kunnen we het juiste type walkie talkie selecteren en testen op locatie. 
  • In een kelder: We kunnen vooraf nooit met zekerheid zeggen of de walkie talkies zullen werken in de kelder. Daarom voeren wij in deze gevallen steeds een indoor dekkingsberekening uit en testen we eventueel de walkie talkies op locatie. Vind hier meer informatie over de indoor dekkingsberekeningen.  
  • In de wagen: Aangezien de auto een kooi van Faraday is, geraken de radiostralen zeer moeilijk naar buiten en omgekeerd. Om het zenden in de auto toch mogelijk te maken, kan je gebruik maken van een vergunde walkie talkie met een magneetvoetantenne om bovenop de wagen te plaatsen. Vind hier meer informatie over de vergunde walkie talkies. 
  • In een tunnel: In principe werken vergunningsvrije walkie talkies niet in een tunnel. Wel is het mogelijk om bij een positieve dekkingsberekening vergunde walkie talkies in te schakelen in combinatie met repeaters om het toch mogelijk te maken in een tunnel te zenden. Vind hier meer informatie over dekkingsberekeningen.
  • In een grot: In grotten is het gebruik van walkie talkies niet mogelijk. 

 

Krijg ik bij de huur van walkie talkies een lader mee?

Bij verhuren langer dan 1 dag leveren we steeds voldoende snelladers mee, die inbegrepen zijn in de huurprijs van de walkie talkies.

Voor verhuren van slechts 1 dag leveren we geen laders mee. De capaciteit van de batterijen is namelijk groot genoeg om de walkie talkies een volledige dag (18 uur) te kunnen gebruiken. Wel leveren we bij verhuren van 1 dag wel steeds voldoende reservebatterijen mee.  

 

Kan ik bij jullie ook accessoires voor walkie talkies (microluidspreker, oortje, headset) apart huren?

Bij de huur van walkie talkies leveren we er standaard 1 gratis accessoire per walkie talkie bij. Hierbij heb je de keuze uit oortjes, microluidsprekers, lichtgewicht headsets of draagtasjes. Ook heavy duty headsets kan je bij ons selecteren als accessoire, maar hiervoor vragen we een faire huurprijs. Indien je bij de huur van walkie talkies toch meer accessoires zou wensen dan toestellen, is het mogelijk om deze aan een kleine meerprijs per dag bij te huren. 

Vind hier meer informatie over de verschillende accessoires.

 

Wanneer kan ik het gehuurde materiaal ophalen/inleveren?

Bij Walkies4Events kan je materiaal één werkdag voor de start van de effectieve huurperiode ophalen en één werkdag na de einde van de effectieve huurperiode terug binnenbrengen.

Indien jouw evenement in het weekend plaatsvindt, gelden vrijdag en maandagnamiddag respectievelijk als ophaal-/en inlevermomenten. Bij feestdagen volgen wij ditzelfde principe. 

Indien de voorgestelde ophaal- en inlevermomenten niet passen in jouw planning, zijn er drie mogelijkheden:

  1. Je kan iemand voorzien (collega of koerierdienst op eigen initiatief) die het materiaal in jouw plaats komt ophalen en/of terugbrengen 
  2. Je kan een beetje extra huur betalen voor de dagen dat je het materiaal langer bijhoudt
  3. Je kan ook steeds gebruik maken van onze koerierdienst om het materiaal te leveren en terug op te halen

 

Kan ik beroep doen op levering en/of ophaling door een koerierdienst?

Dat is zeker mogelijk. Je kan beroep doen op een koerierdienst op eigen initiatief om het materiaal voor jou te transporteren, maar het is ook mogelijk om bij het aanvragen van een offerte ook beroep te doen op onze koerierdienst. Wij regelen het transport dan voor jou.

 

Waarom moet ik een waarborg betalen?

Wanneer je walkie talkies bij ons huurt, ben je op stap met professionele toestellen. Voor ons vormt de waarborg dus een garantie dat we eventuele schade of verdwijning in rekening kunnen brengen. De waarborgsom bedraagt standaard €100,00 per walkie talkie. Na afloop van de huur krijg je dit bedrag vanzelfsprekend terug indien er zich geen beschadiging of verdwijning van materiaal voordoet. 

Naast de waarborgsom dien je ook de huurprijs van het materiaal te betalen. Dit kan samen met de betaling van de waarborg, maar je kan er eventueel ook voor kiezen om de huur met de waarborg te laten verrekenen. Na het inleveren van de toestellen krijg je dus het verschil van de waarborg en het huurbedrag terug. 
Wij behouden ons het recht om vervallen huurtermijnen te compenseren met de waarborgsom.

De betaling van de waarborg (en eventueel de huur) dient standaard vooraf te gebeuren via overschrijving, of bij afhaling van het materiaal via cash of bancontact.  Je kan het bedrag storten op ons rekeningnummer IBAN BE61 0688 8913 0117 (BIC: GKCCBEBB). Alle betaalgegevens vind je ook steeds terug op de opdrachtbevestigingen. Zonder de betaling van de waarborg, kunnen we het materiaal niet met de klant meegeven.

 

Kan ik ook een verzekering afsluiten in plaats van een waarborg te betalen?

Je kan er inderdaad ook voor kiezen om het materiaal bij een verzekeringsmaatschappij naar keuze te laten verzekeren. In dit geval dient er in de polis specifiek vermeld te staan dat het om ons materiaal gaat (expliciete vermelding van 'walkie talkies met toebehoren') en moet het te verzekeren bedrag gelijk zijn aan de totale waarde van het materiaal dat we aan jou meegeven. De totale waarde rekenen we dan voor je uit. Tenslotte vragen we jou dan een kopie van deze polis naar ons toe te mailen. 

Opgelet: De kosten van de verzekeringsmaatschappij krijg je niet terug, de aan ons gestorte waarborg natuurlijk wel. We laten aan jou dus de keuze.

 


Rubriek 2: Ik wil graag een offerte aanvragen voor het huren van walkie talkies

Waarom wordt er naar de locatie van mijn evenement gevraagd?

Voor een goede werking van de walkie talkies is het erg belangrijk om vooraf een goed beeld te krijgen van de locatie. Zo kunnen we proactief anticiperen op mogelijke storing door bebouwing, bebossing, enz.

Vind hier meer informatie over locaties waar de werking van walkie talkies kan worden bemoeilijkt.

 

Welke services zijn in de huurprijs van walkie talkies inbegrepen?

Het materiaal dat je bij Walkies4Events huurt, is bij afhaling steeds meteen klaar voor gebruik:

  • Alle batterijen zijn vooraf opgeladen.
  • Wij voorzien voldoende reservebatterijen.
  • Bij een verhuur langer dan 1 dag, leveren we snelladers mee. Vind hier meer informatie over het leveren van snelladers.
  • Per gehuurde walkie talkie leveren we er steeds 1 gratis accessoire bij. Hiervoor heb je de keuze uit oortjes, microluidsprekers, lichtgewicht headsets en draagtasjes. Ook de heavy duty headsets kan je bij ons als accessoire huren tegen een faire huurprijs. Vind hier meer informatie over onze accessoires.
  • Bij een verhuur van vergunde walkie talkies is ook het aanvragen van de zendvergunning bij het BIPT mee inbegrepen in de huurprijs.  

Tenslotte kan je ook steeds rekenen op telefonische ondersteuning tijdens de kantooruren. Voor dringende technische problemen zijn wij telefonisch 7 op 7 bereikbaar. 

 

Is de huurprijs afhankelijk van het aantal walkie talkies of dagen dat ik huur? 

Voor het berekenen van de huurprijs van de walkie talkies, maken wij gebruik van een staffelsysteem. Dit wil dus inderdaad zeggen dat de prijs per walkie talkie per dag goedkoper wordt naarmate je meer toestellen of voor meer dagen huurt.

Vind hier onze offerteformulieren om prijs aan te vragen.  

 

Welke betaalmiddelen zijn mogelijk bij Walkies4Events?

Vooraf betalen kan steeds via overschrijving op ons rekeningnummer IBAN BE61 0688 8913 0117 (BIC: GKCCBEBB). 

In onze zaak kan je met cash, Bancontact, Mastercard of Visa betalen. Opgelet: Reserveren van bedragen met Visa is niet mogelijk.

 


Rubriek 3: Ik wil graag meer informatie over het aanvragen van een zendvergunning

Hoe/Wanneer/Waar/Waarom moet ik een zendvergunning aanvragen?

Het netwerk van vergunningsvrije radiofrequenties zit behoorlijk vol. Dit wil zeggen dat je in een omgeving met veel vergunningsvrije gebruikers je elkaar gemakkelijk kan storen. Dan hoor je bijvoorbeeld op het kanaal ook berichten van een externe leverancier, van een plaatselijke winkel of van een particuliere gebruiker in de buurt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Bij een vergunde verbinding krijg je een aantal eigen frequenties die alleen voor jouw evenement mogen gebruikt worden. Dus: geen hinder van andere zenders of ongewenste luisteraars.

Het begeleiden bij het invullen van de vergunningsaanvraag zit inbegrepen in de huurprijs van de vergunde toestellen. Het BIPT (Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie) zal de vergunning rechtstreeks aan jou factureren. Op onze offertes vind je dus enkel een indicatie terug van de prijs die je aan het BIPT zal moeten betalen. 

Opgelet: een vergunning krijgen duurt even! De aanvraag dient minstens 10 werkdagen voor de start van jouw evenement te gebeuren. Vergund zenden voor last-minute opdrachten is mogelijk, maar dan rekent het instituut een extra kost aan voor de versnelde procedure. Stuur ons dus op tijd de ingevulde zendvergunningsaanvraag terug.  

Opgelet: Wij verzoeken onze klanten uitdrukkelijk om de BIPT-stikkers NIET op onze toestellen te kleven! Het bijhebben van de papieren vergunning is voldoende. 

 

Wat is de kostprijs van een zendvergunning? 

De kostprijs van zendvergunningen varieert van jaar tot jaar. Bij het opstellen van onze offerte voor de huur van vergunde walkie talkies, geven wij steeds een indicatie weer van wat de zendkosten zullen bedragen. Deze kosten worden rechtstreeks aan jou gefactureerd door het BIPT. 

 

Kan ik een bestaande zendvergunning uitbreiden?

Heeft één van de organisatoren van het evenement al een actieve zendvergunning bij het BIPT? Dan is het inderdaad mogelijk om deze zendvergunning uit te breiden. We willen je er echter op wijzen dat hier heel wat bijkomende administratie (en kosten) aan te pas komen en deze procedure vaak lang duurt. Daarom is het vaak gemakkelijker om vergunde toestellen met een aparte zendvergunning bij ons te huren. Wij regelen in dat geval samen met jou de zendvergunning.

 


Rubriek 4: Ik huur walkie talkies maar heb nog enkele vragen

Kan ik jullie ook tijdens mijn evenement (buiten de kantooruren) bereiken?

Aangezien de interne communicatie op je evenement belangrijk is, zijn wij voor dringende technische vragen steeds 7 op 7 bereikbaar op het nummer 03/449.89.80. 

Indien er iets niet naar behoren werkt en je hebt voldoende reservemateriaal, willen we je vragen om het defecte materiaal te markeren en te vermelden bij het terugbrengen hiervan. 

 

Hoe verwissel ik de Kenwood TK-3701/TK3401 om van digitaal naar analoog en omgekeerd?

Walkies4Events - FAQ veelgestelde vragen - omschakelen van analoog naar digitaal - omschakelen van digitaal naar analoog - Kenwood TK3401DDigitale en analoge walkie talkies kunnen niet samenwerken. Daarom is het bij deze digitale walkie talkie ook mogelijk om de analoge stand te activeren, zodat het nog steeds met andere gewone analoge walkietalkies kan communiceren.

Volg de volgende stappen om de TK-3401D van modus te doen wisselen: 

  1. Zet het toestel aan door middel van de draaiknop rechts bovenaan het toestel. 
  2. Druk enkele seconden op de middelste knop aan de linkerzijkant van de walkie talkie. Je hoort een geluidssignaal en ziet het lampje bovenaan het toestel veranderen naar blauw (dan staat de walkie talkie in de digitale stand) of naar oranje (dan staat de walkie talkie in de analoge stand)
  3. Communiceren maar!

Voor de TK-3701 zijn er dezelfde stappen met uitzondering van het led-lampje. Een spraak melding verwijst naar analoog (zone 1) of digitaal (zone 2). 

De walkie talkies werken niet optimaal. Waaraan kan dit liggen? 

Alvorens ons te contacteren, zijn er een aantal stappen die je kan volgen om eventuele problemen op te lossen: 

  • Vergunde walkie talkies
    • Zit de antenne goed vastgedraaid op de vergunde walkie talkie? 
    • Mis je regelmatig oproepen? Stel dan het volume van je walkie talkie iets hoger in en laat het staan van zodra je voldoende hoort. 
    • Door een tekort aan radiodiscipline kan het gebeuren dat iemand een andere persoon wil onderbreken en begint te zenden. Door deze dubbele zending kan een storend geluid optreden. Wacht dus steeds tot de anderen uitgesproken zijn, voor je zelf begint te zenden. 
    • (Bij toestellen met scherm) Zie je het groene LED-lichtje oplichten en hoor je niets? Dan heb je waarschijnlijk last van een andere storingsbron. Druk in dat geval op het onderste knopje onder de PTT-knop om zo te achterhalen wie de stoorzender is.  
    • Staan de walkie talkies op hetzelfde kanaal afgesteld? Je kan dit instellen met behulp van de draaiknop met cijfers bovenop de walkie talkie.
    • Hoor je meer ruis naarmate je verder van elkaar staat? Dan is de kans groot dat je met analoge walkie talkies werkt. In onze verhuurvloot beschikken we ook over digitale walkie talkies die dit probleem niet hebben. Bij dit type blijf je een perfecte geluidskwaliteit hebben tot aan het effectieve einde van het zendbereik.
    • Bevind je je in een bosrijk of bebouwde omgeving? Dan kan het zijn dat de radiostralen gehinderd worden door bomen, beton, metaal of gelaagd glas. In dat geval is het zendbereik sterk beperkt. Vergeet dus zeker niet bij het aanvragen van de offerte, om te vermelden om welk type locatie het gaat. 
    • Ben je onbewust voortdurend aan het zenden? Dan kan een slecht contact van het accessoire aan de oorzaak liggen. Onze vergunde digitale toestellen zijn hiertegen beveiligd door een TOT (Time Out Timer). Dit wil zeggen dat het toestel na 60 seconden stopt met zenden na een verwittiging (3 korte biepjes) 10 seconden op voorhand. In dit geval kan je best het oortje vervangen. 
       
  • Vergunningsvrije walkie talkies
    • Mis je regelmatig oproepen? Stel dan het volume van je walkie talkie iets hoger in en laat het staan van zodra je voldoende hoort. 
    • Door een tekort aan radiodiscipline kan het gebeuren dat iemand een andere persoon wil onderbreken en begint te zenden. Door deze dubbele zending kan een storend geluid optreden. Wacht dus steeds tot de anderen uitgesproken zijn, voor je zelf begint te zenden. 
    • Staan de walkie talkies op hetzelfde kanaal afgesteld? Je kan dit instellen met behulp van de draaiknop met cijfers bovenop de walkie talkie.
    • (Bij digitale toestellen) Staan beide toestellen in dezelfde modus (analoog of digitaal)? Vind hier informatie over het wisselen van modus bij digitale toestellen. 
    • Hoor je meer ruis naarmate je verder van elkaar staat? Dan is de kans groot dat je met analoge walkie talkies werkt. In onze verhuurvloot beschikken we ook over digitale walkie talkies die dit probleem niet hebben. Bij dit type blijf je een perfecte geluidskwaliteit hebben tot aan het effectieve einde van het zendbereik. 
    • Bevind je je in een bosrijk of bebouwde omgeving? Dan kan het zijn dat de radiostralen gehinderd worden door bomen, beton, metaal of gelaagd glas. In dat geval is het zendbereik sterk beperkt. Vergeet dus zeker niet bij het aanvragen van de offerte, om te vermelden om welk type locatie het gaat.

Gelieve bij aanhoudende problemen het materiaal te markeren en dit aan ons door te geven. Zo kunnen we anticiperen op eventuele problemen in de toekomst.  

 

De accessoires werken niet optimaal. Waaraan kan dit liggen?

Walkies4Events - FAQ veelgestelde vragen - correct aansluiting accessoires op walkie talkies Hytera - kabel naar bovenDe kans is bestaande dat een accessoire het net tijdens jouw evenement begeeft. Alvorens ons te contacteren, zijn er een aantal stappen die je kan volgen om eventuele problemen op te lossen: 

  • Zorg ervoor dat het accessoire correct is aangesloten op de walkie talkie. De kabel van het accessoire dient bij het aansluiten hiervan steeds naar boven gericht te zijn.  
  • Gebruik je in-ear oortjes tijdens een zwoele en warme dag? Controleer dan even of je in de transparante tube een belletje kan vinden. Koppel in dat geval de tube los van de rest van het oortje en blaas hier !DROGE! lucht in. Je eigen adem is immers ook vochtig.  
  • Check even of de connector van het accessoire of van de walkie talkie niet wat vuil is. In dat geval kan je deze zachtjes schoonmaken door middel van een vochtig doekje. Test ook even of het accessoire op een ander toestel werkt. 
  • Zorg ervoor dat de micro van een heavy duty headset horizontaal staat en dicht tegen de mond gehouden wordt. Indien je dit niet doet, kan het zijn dat men jou niet verstaat.  
  • Indien je een heavy duty headset met PTT-knop gebruikt, gebruik dan enkel en alleen deze PTT-knop. De PTT-knop van de walkie talkie werkt niet bij het gebruik van de headsets.  

 

 

Werken mijn oudere toestellen samen met de nieuwe Kenwood TK-3701D?

De digitale Kenwood TK-3701D kan d.m.v. de instelbare analoge modus perfect samenwerken met zijn voorgangers. Het is dus mogelijk om deze walkie talkies te laten samenwerken met de TK-3401D, de TK-3101 Pro-talk, de TK-3201 Pro-talk en de TK-3301 Pro-talk. 

 


Rubriek 5: Ik wil walkie talkies/accessoires kopen

Hoe weet ik welke walkie talkie het beste past bij mijn communicatie-uitdaging?

Walkies4Events beschouwt radiocommunicatie steeds als maatwerk. Wij willen er immers voor zorgen dat de communicatie vlot verloopt zonder dat je teveel betaalt voor zaken die je misschien niet nodig hebt. Bij het opstellen van een offerte houden we dan ook steeds rekening met het nodige zendbereik (maximale afstand tussen de walkie talkies) en het type locatie waar je de toestellen wil gebruiken. 

Om een indicatie te krijgen van welke walkie talkie het beste bij jouw noden past, kan je hier informatie vinden over ons verkoopaanbod. Aarzel zeker niet om ons vrijblijvend te contacteren voor meer informatie.  

 

Kan ik bij jullie ook accessoires voor walkie talkies kopen?

Wij hebben accessoires in ons gamma voor ieder type walkie talkie dat we verkopen. Klik hier voor meer informatie over ons verkoopaanbod accessoires.

 

Kan ik bij jullie ook ASTRID-accessoires kopen?

Bestel snel op onze webshop

Wij hebben accessoires in ons gamma die speciaal bestemd zijn voor walkie talkies op het ASTRID-netwerk. Klik hier voor meer informatie over ons verkoopaanbod ASTRID-accessoires.

 

 

Bekijk zeker ook onze sociale media kanalen en blijf op de hoogte.